Myter om papir

En ny omfattende studie viser hvordan europeere ser på bruken av papir og trykksaker, og avdekker flere misforståelser blant forbrukerne.
Tekst: Mayken Finholt • Foto: Mayken Finholt • 16.08.2019
Ta kontakt med meg!

Mayken Finholt

Avdelingsleder marked /HR
Mobil: + 47 994 62 931
mayken@art-as.no
Forbrukernes oppfatning versus fakta
I februar 2019 ble det gjennomført en undersøkelse blant europeiske forbrukere fra Norden, Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Italia, og Østerrike på oppdrag av Two Sides. Undersøkelsen tar for seg myter rundt trykksaker og papirets påvirkning på miljøet.

Studien avslører at det er et stort gap mellom forbrukernes oppfatning av hva som er viktige miljøaspekter og hva som er fakta. Dette kom spesielt tydelig frem da man undersøkte forbrukernes bevissthet og forståelse av skogbruk og gjenvinning.


Verdensledende
Den europeiske papirindustrien er verdensledende når det kommer til bærekraftige råvarer, fornybar energi og resirkuleringsfrekvens. Men mytene rundt papir viser seg å være utbredt blant forbrukerne, og dette skaper misforståelser og forvirring.

Når det kommer til bærekraften ved trykksaker og papir, er det viktig å separere fakta fra myter. Nedenfor følger noen av mytene som ble avdekket – med påfølgende fakta:
 
  • Myte: 59 % tror at europeiske skoger krymper.
          Fakta: Skogene i Europa er i stadig vekst! Fra 2005 til 2015 vokste
          europeiske skoger med over 44.000 km2 – et område på størrelse med
          Sveits.
 
  • Myte: 53 % av forbrukerne tror at det brukes en overdreven mengde vann ved produksjon av papir.
          Fakta: Det viser seg at 93 % av vannet returneres til miljøet etter behandling.
 
  • Myte: Kun 1 av 5 tror at gjenvinningsgraden av papir overstiger 60 %.
          Fakta: Gjenvinningsgraden i Europa ligger over 72 %. Til tross for at de fleste
          oppfatter at papir har høy gjenvinningsgrad, er det kun en femtedel som er
          klar over at papirets gjenvinningsgrad overstiger 60 %.

Les mer om resultatene fra undersøkelsen her.


Et spørsmål om valg
Det som også kommer tydelig frem av undersøkelsen er at europeiske forbrukere verdsetter deres rett til å velge. Over 78 % av forbrukerne mener de har rett til å velge om de skal motta post som trykksaker i posten, eller om de skal få det digitalt. Og ytterligere 62 % mener at de heller ikke burde bli belastet mer for å velge faktura eller andre utsendinger på papir.

Hele 76 % mener også at de burde ha rett til å bytte tilbake til papiralternativer igjen, selv etter at de har byttet til digitalt. Og over en tredjedel av forbrukerne ville vurdert å bytte til en alternativ tjenesteleverandør dersom de ble tvunget til å bytte til digitale løsninger. Tjenestetilbydere burde derfor vurdere risikoen de tar dersom de bytter til digitalt uten å få kundenes samtykke.


Papiret lever – ART leverer
Verden blir stadig mer digitalisert og mediehverdagen vår ser ganske annerledes ut i dag enn for kun få år siden. Likevel består papirformatet!

Vi i Akershus Reklame Team sender ut store mengder med fagtidsskrifter, magasiner og annet kommunikasjonsmateriell på vegne av våre kunder hvert år. Ta kontakt for en uforpliktende samtale tlf. 63 87 26 00 eller send en e-post til kundeservice@art-as.no


Kilder:
https://www.twosides.info/wp-content/uploads/2019/06/Two-Sides-Busting-the-Myths-2019-European-EN-Report-Web.pdf
 

Relevante artikler

Vi utvider vår kundeserviceavdeling

Les mer

Har dratt i land en ny langsiktig avtale

Les mer

Utdelingen av Fagpresseprisene 2018

Les mer
Dette er noen av selskapene vi jobber med
Vår nettside bruker informasjonskapsler. www.art-as.no bruker informasjonskapsler primært til trafikkmåling og innholdsoptimalisering. Fortsett å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om vår bruk av informasjonskapsler her