markedsforum kick-off 2018

Kompetansepåfyll ved Markedsforums kick-off 2018

I begynnelsen av september var det igjen duket for Markedsforums årlige kick-off, og vi i Akershus Reklame Team var selvsagt tilstede.
mayken-portrett
Ta kontakt med meg!

Mayken Finholt

Avdelingsleder marked /HR
Mobil: + 47 994 62 931
mayken@art-as.no
Årets kick-off ble arrangert ved Utdanningsforbundets konferansesenter i Oslo sentrum, og bød på en svært interessant og faglig variert dag. Dyktige foredragsholdere holdt parallellsesjoner med innlegg utover dagen for omlag 70 påmeldte.

 
Fagpressen startet dagen
Nestleder i Fagpressen, Berit Nyman, startet dagen med en gjennomgang av Fagpressens satsningsområder for 2018-2019. Fagpressen har nå 215 medlemmer og det samlede opplaget økte med 0,2 % i fjor.
 
Fagpressens hovedoppgave er å skape bedre rammevilkår for medlemmene, og ønsker å utnytte medlemmenes samlede kraft. Det har blitt etablert avtaler på områdene trykk, ferdiggjøring og distribusjon, der satsningen er å forhandle samlet på vegne av små, mellomstore og store bladtitler for å oppnå best mulige priser.
 
Våren 2018 signerte Akershus Reklame Team en rammeavtale med Fagpressen i forbindelse trykk- og distribusjonsavtalen (FTD) og leverer etterbehandlingstjenestene adressering, plastpakking og sampakking av titler fra Fagpressen. 


Innovasjon på papir
Tidsskriftet Sykepleien, som var en av de første som signerte FTD-avtalen, ble presentert av temaredaktør Liv Bjørnhaug Johansen. Hun presenterte deres nye konsept om bokasinet #Sykepleien, som er en publikasjon med elementer hentet fra både bøker og magasiner. Den største endringen fra det tradisjonelle tidsskriftet er at man ved hver utgave går i dybden på kun ett tema. Temaene varierer fra dybdedykk innen faglige og etiske problemstillinger, til journalistiske graveprosjekter eller fotobaserte utgaver. 
 
#Sykepleien skal ha 5-6 utgivelser i året og utgavene kommer i ulikt format, papirkvalitet og uttrykk. Det nye konseptet har blitt svært godt mottatt av leserne, og leserundersøkelser viser at over 80 % vil ha flere av disse utgivelsene.

Selv om Sykepleien samtidig satser tungt på et godt digitalt tilbud til leserne via sin nettside, viser det seg altså at leserne setter av mer tid og har mer glede av fagstoff på papir, og at man stadig får mer tålmodige lesere. Papiret binder leseren og gjør at man ofte leser artikler om temaer man sannsynligvis ikke ville klikket seg inn på når man er på en nettside.


Fag- og interesseblader har høy troverdighet
Katja Møglestue fra Kantar Media bygget opp under teorien om mer tålmodige lesere med mediebruksundersøkelser fra 2018. Kantar Media er leverandør av de offisielle mediebruksundersøkelsene for alle de store mediekanalene i Norge og kommer med innsikt og analyse om det norske medielandskapet.

Undersøkelsene fra 2018 viser at medier konkurrerer om folks tid, der vi bruker stadig flere medier samtidig og dermed er mindre konsentrerte og engasjerte. Men ved bruk av printmedier som magasiner og fagblader, viser det seg at vi sjelden eller aldri bruker det sammen med andre medier. Magasiner og fagblader samler leserne i forhold til interesser, har høy troverdighet i befolkningen og leserne viser en høyere tilstedeværelse ved lesing på papir.


Best på etterbehandlingstjenester
Selv om mediebruken på digitale flater stadig vokser, er vi i Akershus Reklame Team glade for at papirprodukter fortsatt holder stand, da vi sender ut over 100 ulike titler av fagblader og magasiner i året.

Trenger du hjelp med distribusjon av ditt magasin eller annet reklamemateriell? Ta kontakt med oss for en uforpliktende samtale!    

Kilder:
https://fagpressen.no/aktuelt/faglig-p%C3%A5fyll-og-god-stemning-p%C3%A5-markedsforums-kick
https://sykepleien.no/2018/06/ett-ar-med-sykepleien
http://www.tns-gallup.no/medier/

 

Relevante artikler

hhn hjemmeside-liten-1
hhn hjemmeside-liten-1

Har dratt i land en ny langsiktig avtale

Les mer
fagpresseprisene-liten
fagpresseprisene-liten

Utdelingen av Fagpresseprisene 2018

Les mer
abo service hjemmeside
abo service hjemmeside

Nå håndterer vi abonnentene dine!

Les mer
Dette er noen av selskapene vi jobber med
egmont
merkur
webergrilllogo-ferdig
evry
nho
helhjemlogo2
boots
circleklogo2
huseiernes-landsforbund
fagpressenlogo
groeset
imagon
Vår nettside bruker informasjonskapsler. www.art-as.no bruker informasjonskapsler primært til trafikkmåling og innholdsoptimalisering. Fortsett å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om vår bruk av informasjonskapsler her