kampanjepakking

Tips til gjennomføring av kampanjer

Å planlegge og gjennomføre en kampanje er tidkrevende arbeid. En kampanje er avgrenset i tid og krever nøyaktighet i alle ledd for å oppnå suksess. Men hva er egentlig en kampanje og hva bør man tenke på i planleggingen? 
 
mayken-portrett
Ta kontakt med meg!

Mayken Finholt

Avdelingsleder marked /HR
Mobil: + 47 994 62 931
mayken@art-as.no
Kommunikasjonsforeningen oppsummerer hva som kjennetegner en kampanje på følgende måte: Den er avgrenset i tid og rom, med en start- og en sluttdato. Kampanjer har målbare eller observerbare mål og resultater som skal nås. Den har også en klart avgrenset målgruppe(r) og det benyttes et sett av flere virkemidler parallelt, som står i et gjensidig forhold til hverandre og som styrker hverandre. Til slutt er det en massiv innsats (stort volum) over en avgrenset periode. For å ha en effekt, er det nødvendig med trykk over en viss tid.

Det er mye man skal tenke på, og Kampanjeservice hjelper deg gjerne.
Retailmagasinet kommer med tips til butikk og kjedeledelse for gjennomføring. Vi har latt oss inspirere og oppsummerer slik:

 
Tips til butikken
  • Sørg for å vite hvilken markedsføring som synes i ditt lokalområde og sett deg inn i kundens situasjon. For at kundeservicen skal bli best mulig ved et møte, sørg for at alle ansatte i butikken vet hvilke forventninger kundene kommer med.
  • La kampanjeproduktene skille seg ut og tydeliggjør hvilke produkter som tilhører kampanjen. Om tilbudsproduktet «drukner» i lignende produkter, sender det et budskap om at tilbudet ikke er så bra som reklamen sa, og kunden blir både forvirret og skuffet.
  • Gjør mersalget til en naturlig del av kampanjen. Rett i nærheten av kampanjeproduktet setter du tilleggsproduktene som hører naturlig til, f.eks. kjeks ved siden av osten på tilbud.
  • Gi like stor innsats ved alle kampanjene. Lær kundene dine at kampanjeløfter fra kjeden din ikke er tomme løfter. Slik får du bedre effekt hver gang.
  • Del og la deg inspirere. Se hva de andre butikkene i kjeden din gjør. Bli inspirert, vær kreativ og del med de andre butikkene i kjeden.


Tips til kjedeledelsen
  • Ta ansvar for kundeopplevelsen. Når kjeden sender ut reklame, er det å anse som et løfte til kundene. Det er kjedeledelsens ansvar å kvalitetssikre at løftene blir holdt.
  • Lag kampanjer som fungerer. Heller færre og sterke kampanjer enn mange halvhjertede. Fordel ressursene så kampanjen oppfattes som noe ekstraordinært både i reklamen og i butikken.
  • Lytt til butikkene. Få oversikt over butikkenes evne og vilje til å ta ut kampanjene dine i butikken. Salget skjer i butikken så det viktigste er at kampanjen fungerer der.
  • Tilrettelegg lokalt. Inspirer, motiver og tilrettelegg så butikkene får lyst til å ta kampanjene ut i sitt lokalmarked med aktiviteter og arrangementer.
  • Tilrettelegg for deling internt. La de som er kreative og inspirerende skinne. La butikkene konkurrere om å lage de beste kampanjeutstillingene eller ha de morsomste kampanjeaktivitetene. 


Ønsker du hjelp til det praktiske rundt din kampanje, ta kontakt på kundeservice@art-as.no eller +47 63 87 26 00.

 

Relevante artikler

hhn hjemmeside-liten-1
hhn hjemmeside-liten-1

Har dratt i land en ny langsiktig avtale

Les mer
fagpresseprisene-liten
fagpresseprisene-liten

Utdelingen av Fagpresseprisene 2018

Les mer
abo service hjemmeside
abo service hjemmeside

Nå håndterer vi abonnentene dine!

Les mer
Dette er noen av selskapene vi jobber med
egmont
merkur
webergrilllogo-ferdig
evry
nho
helhjemlogo2
boots
circleklogo2
huseiernes-landsforbund
pmlogo-ferdig
groeset
imagon
Vår nettside bruker informasjonskapsler. www.art-as.no bruker informasjonskapsler primært til trafikkmåling og innholdsoptimalisering. Fortsett å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om vår bruk av informasjonskapsler her