butikkvindu

Slik øker du salget

Selges det mest via netthandel eller fysisk handel? Hvor og hvordan lønner det seg å drive butikk? Vi har sett på noen faktorer som er med på å øke salget. At netthandelen er i sterk vekst har vi visst lenge. Vi ser likevel at det er viktig å møte kundene der de er, uavhengig av om det er online eller offline. Den fysiske tilstedeværelsen er viktigere enn de fleste tror, det er derfor viktig å vite hva som skal til for å øke omsetningen offline.
 
mayken-portrett
Ta kontakt med meg!

Mayken Finholt

Avdelingsleder marked /HR
Mobil: + 47 994 62 931
mayken@art-as.no
En kombinasjon av tilstedeværelse online og offline
Det er ingen hemmelighet at nettbutikker er på god vei til å ta over store deler av handelen. Det er midlertidig flere bevis på at det er viktig å møte kundene der de er, uavhengig av kanal. Dette betyr at butikker med stor fordel både bør være online og offline. Fysiske butikker har en rekke fordelstrinn som nettbutikker ikke kan konkurrere med, og motsatt. Når forbrukere handler på nett har de ingen mulighet til å føle på kvalitet, passform eller størrelse. Det er derfor flere nettbutikker som utvider med et stort fysisk varehus, hvor målet er å skape opplevelser. Fysiske butikker gjør det mulig for kunden å teste produkter før et eventuelt kjøp. Kundene kan i tillegg få råd, veiledning og personlig service. Babybanden.no er en av mange nettbutikker som har valgt å åpne en fysisk butikk. Bilstoler, barnevogner og bæreseler er eksempel på varer som bør testes før bruk. Passer for eksempel det bilsetet du ønsker i bilen din?

Spørsmålet er hva som kan gjøres for å øke salget offline, nå når vi har konstatert at den fysiske tilstedeværelsen er viktig. 


Driverne for salg har alltid vært de samme
I følge TNS Gallup har driverne for salget alltid vært de samme. Det er viktig å utnytte mulighetene for salg og kommunikasjon der de oppstår, og kunnskap om kundens behov er essensielt. Det må legges til rette for kjøp, gjennom hele prosessen. Det er fire faktorer som kan øke handelen:
  • Kunden har et tidsbudsjett
  • Kundens indre stress må reduseres
  • Kunden har alltid et budsjett
  • Kunden må involveres


1. Tidsbudsjett
Ifølge TNS Gallup har kunder satt av omkring fem minutter når de stopper innom en butikk for å handle et par ekstra varer, et såkalt påfyllskjøp. De har alltid et tidsperspektiv på det de skal. Det vil si at de ser for seg hvor lang tid de skal bruke i butikken, og det er derfor viktig at de finner det de søker etter med en gang. Det må legges til rette for at kunden får med seg det den skal, og enda litt til, i løpet av denne tiden. I tillegg er det viktig å legge til rette for impulskjøp og friste kunden til å handle mer enn han/hun opprinnelig hadde sett for seg. Butikkmiljøet bør derfor friste og produktene bør være strategisk plassert. På den måten kan du øke salget! Å få kunden til å være lenger i butikken er ofte en større utfordring.


2. Stress
Kunden kan oppleve stress av forskjellige årsaker. Som regel vet de hvilket behov de ønsker å få dekket, og ofte hvilke typer produkter de ønsker. Likevel kan det være uklart for kunden hvordan han eller hun skal handle det. Kunder opplever stress når de ikke vet hva de skal ha. En annen årsak kan være usikkerhet rundt produktets kvaliteter. Kundene kan rett og slett være redd for å gjøre et dårlig kjøp, og de kan føle en uklarhet omkring hvorvidt produktene dekker deres behov på en tilstrekkelig måte.



3. Prisbudsjett
Pris er et viktig tema - alle kunder er opptatt av pris. Med riktig prisstrategi øker sannsynligheten for at kundene gjennomfører et kjøp. Prisene må være riktige og lett forståelige. De som jobber i butikken må også være i stand til å tilby andre gode løsninger dersom det tenkte produktet ikke befinner seg innenfor kostnadsrammene. Nedprisede produkter kan virke lokkende, men det kan også ha motsatt effekt. Kunden kan tenke at produktet har redusert kvalitet, eller ikke er ettertraktet av andre.


4. Involvering
Kunden liker å være involvert. Via butikkmiljø kan man engasjere og involvere. Her gjelder det samme prinsippet uavhengig av kategori.

Faktorene som ligger til grunne for å øke salget har alltid vært de samme, men i dagens digitaliserte samfunn utvikles det kontinuerlig nye løsninger og muligheter. Vi i Kampanjeservice har erfaring med å forbedre butikkmiljøer, og øke salget i butikk. Kontakt oss, så hjelper vi deg!
 


Kilde: http://www.tns-gallup.no/kantar-tns-innsikt/hvordan-bli-en-vinner-i-norsk-varehandel/

 

Relevante artikler

hhn hjemmeside-liten-1
hhn hjemmeside-liten-1

Har dratt i land en ny langsiktig avtale

Les mer
fagpresseprisene-liten
fagpresseprisene-liten

Utdelingen av Fagpresseprisene 2018

Les mer
abo service hjemmeside
abo service hjemmeside

Nå håndterer vi abonnentene dine!

Les mer
Dette er noen av selskapene vi jobber med
egmont
merkur
webergrilllogo-ferdig
evry
nho
helhjemlogo2
boots
circleklogo2
huseiernes-landsforbund
pmlogo-ferdig
groeset
imagon
Vår nettside bruker informasjonskapsler. www.art-as.no bruker informasjonskapsler primært til trafikkmåling og innholdsoptimalisering. Fortsett å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om vår bruk av informasjonskapsler her