kampanjemateriell

6 steg til bedre kampanjer!

Hvor ofte er du ute i butikken og observerer om gjennomføringen av kampanjen din samsvarer med det du har planlagt? Vi vet at 50 % av alt godkjent reklame- og kampanjemateriell ikke blir satt frem eller blir satt frem for sent. Hvor langt unna den perfekte handleopplevelsen er du? Her er seks steg til bedre kampanjer!
tina-portrett
Ta kontakt med meg!

Tina S. Amundsen

Markedskoordinator/
Kampanjeservice
Mobil: + 47 984 93 585
tina@art-as.no
Hvem har egentlig ansvaret?
Ofte har ikke butikkansatte tid til å ta imot eller følge opp markedsmateriell når det ankommer butikker. Forståelig nok! En butikkmedarbeider er ansatt for å skape gode relasjoner til kunden, yte god service og selge. Forhåpentligvis er det også dette de ønsker å drive med. E-poster med instrukser om hvor butikkinnredning, kampanjemateriell og produkter skal plasseres blir derfor lagt til side til fordel for kundebehandling. Gjennomføringen i butikk blir sjelden slik du har planlagt. Men igjen, forståelig nok!

Du bruker mye tid på å planlegge kampanjer og hvordan du skal synliggjøre deg ved hvert enkelt utsalgssted. Det investeres i dyrt reklame- og kampanjemateriell som skal fange kundens oppmerksomhet og generere salg. Gjennomføringen overlates derimot ofte til butikkmedarbeidere uten noen forpliktelse overfor din merkevare. Du bør selv sørge for at dine produkter skiller seg ut blant konkurrentene og ikke ta det for gitt at alt i butikken skjer i henhold til din plan. 
 
Slik selger du mer


1. Du må skape den perfekte handleopplevelsen
Den perfekte handleopplevelsen er viktig og generer salg! Dårlig kampanjegjennomføring reduserer markedsandeler både for butikken og merkevaren hver gang kunden kommer til hyllen og opplevelsen ikke er perfekt.

2. Du må ha et lett tilgjengelig tilbud
Tilbudet må være lett tilgjengelig for kunden. Du må ha tilstrekkelig med varer på lager og i hyllene, og disse må ha riktig pris. Produktet og kampanjen må være riktig eksponert og godt synlig for kundene.

3.  Alle butikker må samsvare med din standard
Det er viktig at din plan overholdes og at alle butikker samsvarer med din standard. Dette betyr bedre, renere og mer effektive butikker. Du bør måle hva som faktisk er gjort i butikken og hvordan kampanjen fungerer. Dette vil engasjere de ansatte til å være i kontinuerlig forbedring i forhold til din standard.

4. Det må være kommunikasjonsflyt mellom deg og de ansatte i butikken
At hver butikk har en kontaktperson å forholde seg til skaper tydelig kommunikasjon. For deg er det verdifullt å få tilgang på alle tilbakemeldinger, spørsmål og innvendinger som dukker opp i butikken. Både fra forbrukere og ansatte. Det er også viktig at butikkmedarbeiderne har tilstrekkelig kunnskap om din merkevare, din kampanje og dine produkter. Da bygger du engasjerte ambassadører.

5. Du må ha kunnskap om hvert enkelt utsalgssted
Kunnskap er verdifullt. Du bør vite hvordan kampanjen gjennomføres i butikk, om de ansatte følger din plan og hvordan merkevaren din er eksponert. Kanskje er det også verdifullt å se hva konkurrenten gjør? Dette får du tilgang til via butikkanalyser og grundige rapporter.

6. Kampanjen må gjennomføres til riktig tid
Det er viktig at alt butikkmateriell er oppe til riktig tid. Forsinkelser betyr tapt salg og redusert utbytte av kampanjen.
 
Vi i Kampanjeservice har blant annet gjennomført disse seks stegene når store merkevarer har kommet med nylanseringer og hjelper også gjerne deg med din neste kampanje!

Relevante artikler

hhn hjemmeside-liten-1
hhn hjemmeside-liten-1

Har dratt i land en ny langsiktig avtale

Les mer
fagpresseprisene-liten
fagpresseprisene-liten

Utdelingen av Fagpresseprisene 2018

Les mer
abo service hjemmeside
abo service hjemmeside

Nå håndterer vi abonnentene dine!

Les mer
Dette er noen av selskapene vi jobber med
egmont
merkur
webergrilllogo-ferdig
evry
nho
helhjemlogo2
boots
circleklogo2
huseiernes-landsforbund
pmlogo-ferdig
groeset
imagon
Vår nettside bruker informasjonskapsler. www.art-as.no bruker informasjonskapsler primært til trafikkmåling og innholdsoptimalisering. Fortsett å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om vår bruk av informasjonskapsler her