Med netthandelens inntog er handel i butikk nedadgående. Retailtainment er en mulighet man i større grad kan benytte seg av, for å møte forbrukerne anno 2017.
Hva er Retailtainment?
Av forfatter George Ritzer er retailtainment definert som bruken av stemninger, lyd, aktiviteter og underholdning for å engasjere kunder og trigge kjøpsatferd.
Internett er kommet for å bli, og netthandel vil vokse i tiden fremover. Det gjør at fysiske butikker må utvikle- og endre seg for å beholde kundene. Målet med retailtainment er å få kundene til fysiske butikker. Opplevelsesbaserte faktorer med en-til-en-kontakt med kunden er en av mange fortrinn fysiske butikker har.
Det er når retailere klarer å skape en inspirerende atmosfære og shoppingopplevelse, at de har klart å skape noe som virkelig har innvirkning på forbruker. Det viser seg at den moderne forbrukeren er villig til å betale mer for en merkevare når det knyttes en god opplevelse til produktet eller tjenesten.
Kampanjeservice og retailtainment
Å gjennomføre en kampanje i butikk kan også innebære bruk av retailtainment. Bruk av stand, posters og smilende butikkmedarbeidere kan suppleres med smaksprøver, musikk eller andre aktiviteter. Muligheten for å oppnå en bedre kundeopplevelse ved enkle grep betyr ikke nødvendigvis at man må strekke seg mye lengre.
Eksempler på retailtainment i praksis er ulike merkevarer som blant annet har benyttet seg av bowlingbaner og pizzabuffet som et forsøk på å skape en større opplevelse som skal appellere til de som handler. Andre aktiviteter som brukes for å friste forbrukere er innendørs skøytebaner, minigolf, tivoli og morsomt utstyr en kan leie for å bruke på senteret. Hamley’s og M&M’s er blant merkevarene som har benyttet seg av retailtainment i årrekker. M&M’s butikken som ligger sentralt i London er et eksempel på en butikk som leverer en hel opplevelse. Her legges det til rette for at kunden selv aktivt skal kunne delta i butikken, ved at de tilbyr selvbetjening av godteridispensere og gir barn mulighet til å teste flere leker.
Retailtainment skal hjelpe til med å skape trafikk til butikker. I tillegg tar det opp kampen mot dagens digitalisering. Vi i
Kampanjeservice hjelper deg med å få utviklet butikkmiljøet ditt ytterligere og skape større effekt av din kampanje!