m og m-butikk

Økt fokus på opplevelser i butikk

Kampanjekonseptene i fysisk handel utvikler seg, og underholdning og opplevelse stiller på lik linje med selve handelen. Forbrukere ser ikke lenger etter enkle transaksjoner, men etter hele opplevelser, og handelen må gi noe mer enn et enkelt kjøp. 
mayken-portrett
Ta kontakt med meg!

Mayken Finholt

Avdelingsleder marked /HR
Mobil: + 47 994 62 931
mayken@art-as.no
Med netthandelens inntog er handel i butikk nedadgående. Retailtainment er en mulighet man i større grad kan benytte seg av, for å møte forbrukerne anno 2017.

Hva er Retailtainment?
Av forfatter George Ritzer er retailtainment definert som bruken av stemninger, lyd, aktiviteter og underholdning for å engasjere kunder og trigge kjøpsatferd.

Internett er kommet for å bli, og netthandel vil vokse i tiden fremover. Det gjør at fysiske butikker må utvikle- og endre seg for å beholde kundene. Målet med retailtainment er å få kundene til fysiske butikker. Opplevelsesbaserte faktorer med en-til-en-kontakt med kunden er en av mange fortrinn fysiske butikker har.
Det er når retailere klarer å skape en inspirerende atmosfære og shoppingopplevelse, at de har klart å skape noe som virkelig har innvirkning på forbruker. Det viser seg at den moderne forbrukeren er villig til å betale mer for en merkevare når det knyttes en god opplevelse til produktet eller tjenesten. 

Kampanjeservice og retailtainment
Å gjennomføre en kampanje i butikk kan også innebære bruk av retailtainment. Bruk av stand, posters og smilende butikkmedarbeidere kan suppleres med smaksprøver, musikk eller andre aktiviteter. Muligheten for å oppnå en bedre kundeopplevelse ved enkle grep betyr ikke nødvendigvis at man må strekke seg mye lengre.

Eksempler på retailtainment i praksis er ulike merkevarer som blant annet har benyttet seg av bowlingbaner og pizzabuffet som et forsøk på å skape en større opplevelse som skal appellere til de som handler. Andre aktiviteter som brukes for å friste forbrukere er innendørs skøytebaner, minigolf, tivoli og morsomt utstyr en kan leie for å bruke på senteret. Hamley’s og M&M’s er blant merkevarene som har benyttet seg av retailtainment i årrekker. M&M’s butikken som ligger sentralt i London er et eksempel på en butikk som leverer en hel opplevelse. Her legges det til rette for at kunden selv aktivt skal kunne delta i butikken, ved at de tilbyr selvbetjening av godteridispensere og gir barn mulighet til å teste flere leker.  

Retailtainment skal hjelpe til med å skape trafikk til butikker. I tillegg tar det opp kampen mot dagens digitalisering. Vi i Kampanjeservice hjelper deg med å få utviklet butikkmiljøet ditt ytterligere og skape større effekt av din kampanje!

 

Relevante artikler

hhn hjemmeside-liten-1
hhn hjemmeside-liten-1

Har dratt i land en ny langsiktig avtale

Les mer
fagpresseprisene-liten
fagpresseprisene-liten

Utdelingen av Fagpresseprisene 2018

Les mer
abo service hjemmeside
abo service hjemmeside

Nå håndterer vi abonnentene dine!

Les mer
Dette er noen av selskapene vi jobber med
egmont
merkur
webergrilllogo-ferdig
evry
nho
helhjemlogo2
boots
circleklogo2
huseiernes-landsforbund
fagpressenlogo
groeset
imagon
Vår nettside bruker informasjonskapsler. www.art-as.no bruker informasjonskapsler primært til trafikkmåling og innholdsoptimalisering. Fortsett å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om vår bruk av informasjonskapsler her