m og m-butikk

Økt fokus på opplevelser gir økt salg

Nye underholdningskonsepter gjør sitt inntog ved dagens retail-arenaer. Sakte, men sikkert har konseptene i fysisk handel utviklet seg, og underholdning og opplevelse stiller nå på lik linje med shoppingen. Forbrukere ser ikke lenger etter enkle transaksjoner, men etter hele opplevelser, og handelen må gi noe mer enn et enkelt kjøp. Det handler om å møte den moderne shopperens behov.
mayken-portrett
Ta kontakt med meg!

Mayken Finholt

Avdelingsleder marked /HR
Mobil: + 47 994 62 931
mayken@art-as.no
Forbrukere bruker mindre penger på generelle handelsvarer og klær enn de gjorde før, både i butikker og på kjøpesenter. Dette er et resultat av at netthandelen er i stadig vekst. Retailtainment er en mulig løsning på dette problemet.

Hva er Retailtainment?
Retailtainment er bruken av følelser, lyd, aktiviteter og underholdning for å engasjere kunder og trigge kjøpsatferd. Dette kan også kalles for inspirerende retailing. Navnet er en samlebetegnelse på den moderne trenden som går ut på å kombinere shopping og underholdning for å tiltrekke seg kunder. Målet med retailtainment er å få kundene vekk fra det digitale og over til fysiske butikker og kjøpesentre. Opplevelsesbaserte faktorer kan ikke kopieres av nettbutikker, og er derfor et konkurransefortrinn for de som driver fysiske butikker. Retailere som benytter seg av konseptet strekker seg lenger enn kun å bruke tradisjonelle virkemidler for å påvirke kjøpsbeslutninger. De legger heller vekt på psykologiske faktorer. Atmosfæren som skapes ved bruk av retailtainment kan enkelte ganger være mer innflytelsesrik på forbrukers kjøpsbeslutning enn selve produktet som selges i butikken, eller varene som selges på kjøpesenteret. Det er når retailere klarer å skape en inspirerende atmosfære og shoppingopplevelse, at de har klart å skape noe som virkelig har innvirkning på forbruker. Det viser seg at den moderne forbrukeren er villig til å betale mer for en merkevare når det knyttes en god opplevelse til produktet eller tjenesten. Opplevelsen skal lokke kundene inn i butikker eller kjøpesentre for å oppholde dem slik at de bruker mer penger.

Eksempler på bruk av retailtainment som konsept
Effektiv retailtainment kan for eksempel innebære bruk av aktiviteter, lyder, lukt og så videre, for å lokke forbrukerne til fysiske handlearenaer. Her skal de samtidig kunne føle seg avslappet og komfortable. Ulike merkevarer har blant annet benyttet seg av bowlingbaner og pizzabuffet som et forsøk på å skape en større opplevelse som skal appellere til de som handler. Andre aktiviteter som brukes for å friste forbrukere er innendørs skøytebaner, minigolf, tivoli og morsomt utstyr en kan leie for å bruke på senteret. Med skøytebaner og fornøyelsesparker inne i på sentrene kan handleturen bli til en dag utendørs – med de samme mulighetene og aktivitetene. Hamley’s og M&M’s er blant merkevarene som har benyttet seg av retailtainment i årrekker. M&M’s butikken som ligger sentralt i London er et eksempel på en butikk som leverer en hel opplevelse. Her legges det til rette for at kunden selv aktivt skal kunne delta i butikken, ved at de tilbyr selvbetjening av godteridispensere og gir barn mulighet til å teste flere leker.  

Retail magasinet annonserte i slutten av 2016 at Mall of Qatar åpner et helt senter med retailtainment som konsept. Her får kundene gratis adgang til en eventyrreise på det de kaller en 360-graders rullende scene. I tillegg skal også Xtremeland og en ostekakefabrikk inngå i opplevelsessenteret.

Retailtainment skal hjelpe til med å skape trafikk til senter og butikker, øke snittsalget pr. person og skape suksess. I tillegg til at det tar opp kampen mot dagens digitalisering. Vi i Kampanjeservice hjelper deg med å få utviklet butikkmiljøet ditt ytterligere og skape større effekt av din kampanje!


 

Relevante artikler

hhn hjemmeside-liten-1
hhn hjemmeside-liten-1

Har dratt i land en ny langsiktig avtale

Les mer
fagpresseprisene-liten
fagpresseprisene-liten

Utdelingen av Fagpresseprisene 2018

Les mer
abo service hjemmeside
abo service hjemmeside

Nå håndterer vi abonnentene dine!

Les mer
Dette er noen av selskapene vi jobber med
egmont
merkur
webergrilllogo-ferdig
evry
nho
helhjemlogo2
boots
circleklogo2
huseiernes-landsforbund
pmlogo-ferdig
groeset
imagon
Vår nettside bruker informasjonskapsler. www.art-as.no bruker informasjonskapsler primært til trafikkmåling og innholdsoptimalisering. Fortsett å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om vår bruk av informasjonskapsler her